Full service internetbureau

Logo laten ontwerpen

Een professioneel logo laten ontwerpen waarmee je gegarandeerd 100% tevreden bent? Daarvoor schakel je Knap Online in. Knap Online ontwikkelt unieke, tijdloze logo’s voor ambitieuze ondernemers. Snel geregeld en tegen een scherpe prijs. 

Logo laten ontwerpen

Wat is een logo?

Een logo is een op maat gemaakt beeldmerk dat in één oogopslag uitstraalt waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat. Elk logo is opgebouwd uit kenmerkende grafische stijlelementen zoals kleuren, vormen, lijnen en tekst. Een herkenbaar logo geeft een boost aan jouw naamsbekendheid en draagt bij aan de groei van jouw klantenbestand.

Welke verschillende soorten logo’s zijn er?

Logo’s kom je in talloze soorten, vormen en maten tegen. Wat het beste bij jouw bedrijf, product of dienst past is afhankelijk van de smaak en stijl van jouw doelgroep. Vrijwel alle logo’s die Knap Online maakt, vallen onder een van deze drie categorieën:

  1. Woordmerk (typografisch logo)
    merk- of productnaam met eigenzinnige uitstraling
  2. Symbool
    illustraties of iconen die direct herkenning oproepen bij publiek
  3. Gecombineerd logo
    zowel merk- of productnaam als symbool gebruikt in logo

Waaraan herken je een goed logo?

Wie een logo laat ontwerpen, wil het graag in één keer goed doen. Maar wat een logo goed maakt, dat is vaak een subjectief verhaal. Bij Knap Online staat voorop dat een logo in de praktijk succesvol moet zijn. Dat wil zeggen dat elk logo dat door Knap Online is ontworpen herkenbaar, doeltreffend, tijdloos, onderscheidend en zowel online als offline inzetbaar is.

Hoeveel kost een professioneel logo?

Een logo laten ontwerpen kan bij Knap Online al vanaf 300 euro. Dit is exclusief eventuele kosten voor drukwerk of implementatie op digitale dragers zoals een website. Bij Knap Online weet je vooraf precies hoeveel het logo-ontwerp kost en hoef je dus niet bang te zijn voor onverwachte kosten achteraf. 

Benieuwd naar de kosten voor jouw nieuwe logo? → Vraag vrijblijvend een offerte op maat aan!

Hoe lang duurt het om een logo te ontwerpen?

Een logo ontwerpen neemt gemiddeld zo’n 10 tot 30 uur in beslag. De exacte levertijd hangt sterk af van jouw wensen, technische specificaties en of jouw bedrijf al een eigen huisstijl heeft. Na een (kort) kennismakingsgesprek kunnen de grafisch designers van Knap Online jou een realistische tijdsindicatie geven.

Verwachting

Wat kan je verwachten van Knap Online?

  1. Vooronderzoek

  2. Elk logo dat Knap Online ontwerpt is maatwerk. Elk bedrijf is immers uniek. Daarom begint het ontwerptraject met een goed gesprek over jouw bedrijf en jouw doelgroep. Ik luister naar jouw verhaal en ambities, noteer aan welke eisen het logo minimaal moet voldoen en laat jou zien wat de mogelijkheden binnen jouw budget zijn. 

  3. Concept

  4. Tijd voor de grafisch designers om te gaan schetsen! De informatie uit het vooronderzoek wordt vakkundig vertaald naar diverse concept logo-ontwerpen. Hierbij staan jouw doelgroep en het vakgebied van jouw onderneming centraal.  TIP: houd in je achterhoofd dat jouw eigen smaak niet altijd overeenkomt met wat jouw doelgroep aanspreekt!

  5. Feedback

  6. Om tot een ontwerp te komen waar jij 100% tevreden mee bent, is eerlijke feedback onmisbaar. Daarom mag je bij de designers van Knap Online altijd aankloppen met ideeën of voor vragen. Zodra jij je favoriet hebt gekozen uit de verschillende concept logo’s, werkt de grafisch ontwerper het logo verder uit.  

  7. Definitief ontwerp

  8. In de laatste fase zorgen de ontwerpers ervoor dat elk detail van het door jou gekozen logo klopt. Of het nou gaat om kleurgebruik, beeld- of tekstelementen. Het definitieve logo-ontwerp kan door Knap Online worden aangeleverd in alle gewenste bestandsformaten (PNG, EPS, PDF, JPG, SVG, AI). De aangeleverde vectorbestanden zijn geschikt voor elk type drukwerk.
Doeleinden

Waar kun je een bedrijfslogo voor gebruiken?

  • Facturen
  • Briefpapier
  • Enveloppen
  • Posters
  • Flyers
  • Brochures
  • Spandoeken
  • Overig promotiemateriaal

Veelgestelde vragen

Heb je als startende ondernemer ook al een logo nodig?

Een logo laten ontwerpen is een van de belangrijkste stappen die je als startende ondernemer moet ondernemen. Een logo geeft jouw onderneming een professionele uitstraling. Ook helpt een herkenbaar logo bij het succesvol in de markt zetten van je bedrijf. 

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de visuele communicatiestijl van een bedrijf. In de huisstijl leg je vast welke grafische elementen terugkomen op online en offline uitingen van jouw bedrijf. Door telkens dezelfde kleuren, typografie (o.a. lettertype, regelafstand) en vormentaal (lijnen, curves, opmaak) te gebruiken, zorg je voor herkenning. Klanten associëren de gebruikte stijl met jouw merk en merkidentiteit. 

Is een logo onderdeel van de huisstijl?

Jazeker, het logo is een essentieel onderdeel van de huisstijl. Een logo vormt vaak de basis van de huisstijl. Het is bijvoorbeeld gangbaar om de typografie die is gebruikt in het logo-ontwerp door te zetten in de design language

Hoe kun je zelf een logo maken?

Met diverse gratis online tools kun je zelf een logo ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan Jimdo, Canva, DesignEvo en TailorBrands. Deze websites en tools bieden kant-en-klare logo’s aan of laten je puzzelen met simpele iconen en vormen. Wil je een uniek logo dat écht bijdraagt aan de herkenbaarheid van jouw merk? Dan ontkom je niet aan professionele programma’s zoals Adobe Illustrator.

Ik wil een nieuw logo in mijn huidige huisstijl, kan dat?

Je kunt ook bij Knap Online terecht als je een nieuwe huisstijl wilt laten ontwerpen met vernieuwd logo. Belangrijk is dan wel dat wij vooraf alle benodigde vectorbestanden aangeleverd krijgen. Onze grafisch ontwerpers gaan dan met de bestaande design-language aan de slag. In overleg kunnen we ook enkele verbeteringen in het huidige huisstijl ontwerp voorstellen en doorvoeren. 

Wat is het voordeel van een logo laten ontwerpen door een professional?

Niet iedereen is geboren met het talent om een goed logo te ontwerpen. Een logo ontwerpen vraagt namelijk om een flinke dosis creativiteit en grafische skills. Ook weten professionele designers als geen ander wat kleur, ruimtegebruik en typografie doen met een logo. Een ervaren grafisch ontwerpbureau denkt daarnaast actief met je mee en weet welke ideeën wel en niet passen bij jouw doelgroep.

Wat is het beste lettertype voor een logo?

Welk lettertype geschikt is voor jouw logo, hangt sterk af van jouw merkidentiteit. Ook moet het door jou gebruikte lettertype passen bij de branche waarin je zit en de doelgroep die je wilt bereiken. Elk lettertype heeft immers een eigen uitstraling:

  • Serif → klassiek, traditioneel
  • Sans-serif → strak, modern, zakelijk
  • Slab-serif → stoer, rustiek
  • Script → sierlijk, elegant
  • Handwritten → persoonlijk, informeel
  • Display → grafisch, creatief

Wat is de beste kleur voor een logo?

Welke kleur er bij jouw bedrijfslogo past, hangt onder meer af van de kernwaarde die je wilt uitstralen. Elke kleur straalt namelijk een andere boodschap uit:

  • Rood → emotionele en energieke kleur
  • Oranje → straalt creativiteit en betaalbaarheid uit
  • Geel → wordt geassocieerd met geluk en optimisme
  • Groen → rustgevende en verfrissende kleur
  • Blauw → doet mensen denken aan loyaliteit, vertrouwen en succes
  • Roze → geeft een zachte, vriendelijke sfeer mee
  • Paars → doet mysterieus en nostalgisch aan

Wat wordt bedoeld met stijlelementen van een logo?

Stijlelementen die terugkomen in een logo zijn onder meer het lettertype en kleurgebruik. Ook de verhoudingen tussen grafische elementen zoals vormen en lijnen bepalen de stijl van een logo. Daarnaast valt een eventuele pay-off, slogan of tagline natuurlijk ook onder de kenmerkende stijlelementen van een logo. 

Wat zijn steunkleuren?

Alle kleuren die in een ontwerp worden gebruikt, worden ‘steunkleuren’ genoemd. Deze kleuren ondersteunen de zwart/wit-basis van het ontwerp. Ga je met je ontwerp naar de drukker, dan worden steunkleuren PMS-kleuren (Pantone) of CMYK-kleuren genoemd. Kies je voor kleur in jouw logo, bedenk dan dat kleuren op een scherm altijd anders overkomen dan op drukwerk.

Wat is een vectorbestand (SVG)?

Bij een vectorbestand is een grafische afbeelding niet opgebouwd uit pixels, maar uit lijnen (ook wel vectoren genoemd). Dankzij deze vectoren behoudt de afbeelding de juiste verhoudingen en kwaliteit bij vergroten of verkleinen. De afkorting SVG staat dan ook voor Scalable Vector Graphic. Een vectorbestand is ideaal wanneer je een logo zowel piepklein als in supersize wilt gebruiken. 

Waarom worden kleine details in een logo afgeraden?

Kleine details in een logo-ontwerp zorgen er vaak voor dat een logo rommelig oogt. Ook kunnen verfijnde details zorgen voor een slechte weergave op digitale schermen. Het logo kan door de vele elementen als het ware gaan ‘dansen’ op het scherm of simpelweg erg onduidelijk worden. Ga je logo’s met veel details verkleinen, dan riskeer je ook dat de helderheid en scherpte eraf gaat. 

Waar vind je geschikte afbeeldingen voor logo's?

Wil je gebruik maken van afbeeldingen in jouw logo, let er dan op dat je goed omgaat met eventuele rechten. Ligt het binnen je budget, dan kun je een eigen fotograaf inhuren en foto’s voor commercieel gebruik kopen. Wil je gratis afbeeldingen zonder copyright gebruiken, dan vind je online diverse beeldbanken zoals Pixabay, Shutterstock of Getty Images. Let op: deze afbeeldingen zijn niet uniek!

Wat is een 'stylescape'?

Een stylescape is een verzameling van afbeeldingen, kleuren, vormen, lettertypes en patronen waarmee een aanzet wordt gemaakt tot een authentieke visuele merkidentiteit. Een stylescape is als het ware een moodboard waarop allerlei inspiratie staat voor een nieuw te ontwikkelen logo of huisstijl. Met een stylescape kan een grafisch ontwerper een uitstraling en bepaald gevoel nog beter overbrengen.

Wat houdt 'flat design' in?

Flat design is een minimalistische ontwerpstijl. Bij flat design (vlak ontwerp) worden geen texturen of 3D-effecten gebruikt. Logo’s met een vlak ontwerp herken je aan de simpele vormen, felle kleuren en praktische benadering (geen overbodige elementen).